2010-10-21 ♥ 14:10:50

Den dagliga tandvården av häst


Bild ur arkivet från i våras! Pommens mule. :)

En normal häst behöver ingen daglig tandvård. Det sköter sig självt. Men eftersom min häst har så sjukt dåliga framtänder behöver han daglig tandvård. Den dagliga tandvården består av att jag kör upp en vattenslang i munnen på honom och spolar ur den från ev. foderrester som kan skapa tandsten. Sen från och med nu har han även fått ärva min gamla rosa tandborste som ska användas på framtänderna. Detta av råd från Pommens tandläkare.

Lite extremt kanske ni tycker. Men jag älskar min häst och vill att han ska må bra så länge som möjligt. Kan jag förlänga hans liv med daglig tandvård så gör jag det. Lätt! För han är en superpigg och glad häst i övrigt.

Nu ska jag faktiskt strax åka iväg och fixa tandvården på honom, samt göra iordning åt hovslagaren. :)
Kommentarer
Emma

Hej.

Jag vet inte hur gammal din häst är, men rider du honom fortfarande? Är det bara främretänderna som är dåliga på honom? Rider du med hackamore eller använder du bett? Jag blev nyfiken. Har själv haft häst och ridit hela mitt liv, till för några år sedan :(

Mvh E

2010-10-21 @ 14:21:47
Gilraen

Emma: Halloj! Min häst är 24 år, 25 i maj 2011. Jag rider fortfarande på honom men han vilar ca 3 dagar i veckan. Han har faktiskt t.o.m. startat i små distanstävlingar (bara 2 mil). Och ja, det är bara framtänderna som är dåliga på honom som tur är. Dock hade han hakbett när han var yngre så de 2 nerdesta kindtänderna på ena sidan är borttagna. Detta har gjort så att jag växlar mellan hackamore och 3-delat bett. Bettet ligger ju snett i munnen men det märks ingen skillnad så länge man inte tränar mer avancerad dressyr.



Kul att du frågar! :)

2010-10-21 @ 14:33:59
URL: http://gilraen.blogg.se/
ottilia - f o t o

Klart - man gör allt för sin häst! :)

2010-10-21 @ 14:44:57
URL: http://lindellottilia.se
sussie

trots att jag är jätterädd för hästar tycker jag detta är en fin bild :)

2010-10-21 @ 15:35:13
URL: http://www.susspix.se
Milla

åh så fint bilde. og ennå finare hest! sko ønska eg ikje va så redd de og at eg hadde ein i bakgården som eg konne ri på når eg ville.

2010-10-21 @ 19:59:03
URL: http://heroesandme.com
Emma

Hej. Kul att höra att han är pigg. Jag red ett STORT halvblod ett bra tag. Han dog 32 år gammal, och jag red honom mellan att han var 24 och 29år. Piggare häst fick du leta efter, och en läromästare i världsklass.



Kul att höra att du rider på tredelat. Jag föredrog alltid de, för att det ofta ligger så bra i munnen på hästen. Red på gummi bett en del förr också, men hade jäkligt svårt för de.



Mvh Emma

2010-10-21 @ 22:25:24
URL: http://ejjas.webblogg.se/
Baso

Duktig du är som tar hand om honom :)

2010-10-22 @ 15:23:45
URL: http://baso.blogg.se/
Zandra Nilsson

Nämen vad gulligt! :) Man gör ju allt för sina älsklingar! Borstade faktiskt tänderna nån gång då och då på min häst också, fast han inte hade problem. Och så fick ju hovslagaren raspa dem lite när det behövdes.



Jag saknar så att ha häst. Såg en jättevacker häst igår när jag körde tåg till Uppsala. Då satte hästabstinensen in ordentligt :P

2010-10-23 @ 19:05:57
URL: http://drak.bloggagratis.se/

Läs detta innan du kommenterar:
- Jag fotar med Nikon D300s med dirverse tillbehör.
- Jag gör inga bloggdesigner på beställning.
- Det är förbjudet att kopiera bilder på denna blogg.
- Kränkande kommentarer publiceras inte.
- Har du frågor? Skriv dem då i formuläret som du hittar till vänster i menyn eller under kommentarsboxen.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin